יותר מידי זה לא מספיק
כשמסתכלים על המייצגים של האמן השוודי michael johansson מבחינים מייד בכמה דברים ברורים: איסוף פריטים אובססיסיבי ושיבוצם בסדר הדוק, אחד בשני, בלי רווחים בהתאמה מטורפת, כך שהם הופכים לגוש אחד ומאסיבי של ... משהו אחר. שימוש בחפצים יומיומיים אשר מויינו ומשוייכים לפי צבעים, הקשרים, אבל לא בהכרח, "מודבקים" ונדחסים לכדי מילוי חללים קיימים או יצירת גושי בלגן קוהרנטיים, מופתיים באופן הסידור ובהתאמה המרחבית.
הסדר הקיצוני ומילויי החלל העלו אצלי כמעט מיידית את ההקשר אל מושג של "אימת החלל הריק" אשר מופיעים באומנות הגאומטרית המוקדמת בתקופה המינואית והמיקנית ביוון. מדובר בסגנון עיטור שבו האמן מילא את פני השטח של הכלי בעיטורים ולא הותיר חלל ריק. המניע מאחורי סגנון העיטור נבע מהפחד של חדירת כוחות שליליים (רוחות, שדים וכדומה) והביא לידי מילוי המשטח בצורות כך שלא ישארו על פני המשטח המצוייר חללים ריקים דרכם יחדרו הכוחות הנלוזים והשליליים. היה זה אריסטו שטען כי בטבע חלל ריק תמיד שואף להתמלא ולעולם לא ישאר ריק. התפיסה הזו באה לידי ביטוי גם באמנות התקופה.
בהקבלה מטאפורית, גם אנחנו בני האדם לוקים בפחד מפני הריק וחוסר ושואפים במרץ למילוי תמידי. אותו מילוי ריגשי מתבטא באגירה, קנייה של חפצים ואלמנטים חומריים או בהתמכרות, בחיפוש מתמיד אחר החסך והחוסר, שואפים למלא, לאזן להכניס סדר והגיון לחיים בכדי לקבל מעט שליטה על מה שמסביבנו. חיים בתרבות שמאדירה את החומר(יות), משכנעת אותנו לקנות עוד ועוד. להגדיר עצמו לפי החפצים, הכמות והגודל שלהם. האם זה מה שמניע, מזיז ומארגן את היצירות של ג'והאנסון. כמה מקום לוקח החפץ בחיינו ? ומה מערכת היחסים והגומלים בין האדם לחפציו ולחפצים הסובבים לו?
חפצים חומים וחפצי זכוכית
רוח רפאים - אובייקטים לבנים בנישת קיר
טטריס- אוסף חפצים ממחסן בניה מתחת לגרם מדרגות
טטריס- אוסף חפצים ממחסן בניה מתחת לגרם מדרגות
המיצגים מופיעים לעיתים בזכות עצמם, יחידה עצמאית ולעיתים כחלק מחלל נתון, תמיכה בבית, מילוי נישה קיימת בקיר, או חלל מתחת לגרם מדרגות. החלוקה לפי משפחת צבעים והמילוי המושלם של חללים לכדי גוש שאין בו ולו רווח קטנטן מעידים על השקעה מרובה, קיטלוג, סידור, מעין טטריס של חפצים. מדהים ומעורר השתאות.
הומור הינו חלק בלתי נפרד מהיצירה של ג'והאנסון, בערכות שנקראות TOYS R US חפצים יומיומיים מומרים לערכות משחק, דקונסטרוקציה של האובייקט, כאשר למעשה יש להרכיבו מחדש בכדי להשמישו. גם ביצירה "he ain't heavy ge's my brother" מערום של משקלים אחד על גבי השני מעניקים לכותרת היצירה משמעות מחוייכת. מצויין!
he aint heavy he's my brother
ערכת הרכב בעצמך- מיקסר לעקרת הבית
ערכת הרכב בעצמך - פן לשיער
4 תגובות:
עושה סדר בעניים
זה בטוח
עבודה מדהימה! בטח מרגיש אחרת לגמרי לעמוד מול זה!
טוב, באמת טוב.
לחובבי וינטאג' טמון פוטנציאל רב בעבודות שלו... (-:
מטורף לגמרי :)
אהבתי את הסדר בבלאגן
בהחלט יוצר אווירה הזויה למדי
הוסף רשומת תגובה